Benarkah Roh Orang yang Tersayang akan Pulang ke Rumah Menjenguk Keluarganya pada Bulan Ramadhan? Ini Jawapannya.

loading...

 Soalan : Ustaz mohon pencerahan.. Betul ke apa yang saya pernah dengar
roh orang yang meninggal dunia akan dibebaskan dan akan pulang ke rumah bila Ramadan menjelma? Dan akan pulang semula kesana pada 1 Syawal yakni selepas maghrib akhir Ramadhan.. ?


Jawapan :

Apabila seorang anak Adam meninggal dunia segala-galanya terputus kecuali 3 perkara. Daripada Abu Hurairah Radhiallahu ‘Anhu katanya,, Rasulullah SAW telah bersabda : Jika anak Adam meninggal, maka amalnya terputus kecuali dari tiga perkara, sedekah jariyah (wakaf), ilmu yang bermanfaat, dan anak soleh yang berdoa kepadanya.'' (Hadis Riwayat Muslim).

PENJELASAN HADIS :

Sesungguhnya kita diciptakan oleh Allah SWT mempunyai matlamat yang tertentu iaitu agar kita sentiasa mengabdikan diri kepada Allah SWT serta mentaatinya dengan melakukan perkara yang disuruh dan meninggalkan perkara yang dilarang.

Firman Allah Ta’ala dalam surah Adz –Dzaariyaat ayat 56 , berbunyi :

وما خلقت الجن والإنس إلا ليعبدون

Kira-kira maksudnya: “Dan tidaklah Aku menciptakan jin dan manusia melainkan untuk menyembah-Ku.”

Allah SWT telah menjanjikan pahala bagi mereka yang sentiasa beriman dan bertakwa kepadanya sebagai jaminan untuk mencium bau syurga dan juga memberikan dosa dan api neraka kepada mereka yang mengkufuri perintahnya. Segala amalan kita didunia akan terputus apabila kita kembali menghadap ilahi. Namun terdapat 3 amalan sahaja yang masih dterima Allah SWT sebagai pahala kita di akhirat nanti meskipun kita sudah meninggalkan dunia fana ini. Amalan-amalan tersebut adalah:

1) Amal jariyah
2) Ilmu yang bermanfaat
3) Anak soleh yang mendoakan ibu bapanya.

Di sini jelas menunjukkan kepada kita betapa tingginya nilai rahmat dan kasih Allah SWT terhadap hamba-Nya, memberikan peluang untuk memperolehi pahala walaupun kita sudah berada di alam barzakh. Sekarang terserahlah kepada kita untuk mengambil peluang keemasan ini selagi hayat masih ada.

Apabila manusia sudah dikebumikan selepas kematiannya maka rohnya berada di alam barzakh. Barzakh maksudnya dinding. Dinding yang memisahkan manusia yang hidup dengan manusia yang berada di alam barzakh. Roh manusia tak boleh balik kedunia samaada di bulan Ramadan atau bulan-bulan yang lain. Roh manusia di alam barzakh bagi seorang mukmin yang beriman dan bertakwa adalah seperti taman-taman syurga tetapi bagi orang kafir , munafik, pelaku dosa-dosa besar maka alam barzakh adalah satu lubang daripada lubang-lubang api neraka. Setiap pagi dan petang diperlihatkan tempat duduknya di neraka. Nauzubilahiminzalik.

BENARKAH ROH PULANG KE RUMAH DALAM BULAN RAMADHAN?

Mesti ramai orang kita percaya yg roh orang-orang yang dah meninggal akan pulang ke rumah jenguk keluarga dia pada bulan Ramadan ini. Betul ke ni?.

Jawapan 1: “Kalaupun berlaku sungguh, ia akan berlaku, tetapi bukan daripada suami. Tetapi ia dilakukan oleh makhluk lain yang bernama Qarin (jin pendamping manusia) . Qarin ini memang wujud, dalam al-Quran al-Karim dan hadis riwayat Muslim” Dipetik dari kitab: “Menjawab Persoalan Makhluk Halus: Kaitannya Dengan Penyakit Dan Pengubatan – Bersama Tuan Guru Dato’ Dr. Haron Din”.

Dalam hadis dhaif yang lainnya, apabila tiba bulan Ramadan, semua roh berkumpul di Lauh Mahfuz memohon kepada Allah untuk kembali ke bumi. Ada roh yang dibenarkan pulang ke bumi dan ada yang tidak dibenarkan. Roh yang dibenarkan pulang adalah kerana amalan baik mereka semasa hayat mereka ataupun ada penjamin-penjamin yang mendoakan mereka. Manakala roh-roh yang tidak dibenarkan pulang disebabkan kesalahan mereka semasa hayat mereka akan terus di penjara di Luh Mahfuz.

Jawapan 2: Terdapat juga ulama berpandangan bahawa roh orang yang telah mati boleh bertemu dengan roh orang hidup ketika mereka sedang tidur (melalui mimpi). (Kitab Ar-Ruh, Ibn Qayyim, ms 20)

Tafsir firman Allah di surah Az-Zumar ayat 42.

Allah berfirman maksudnya : “Allah (Yang Menguasai Segala-galanya), Ia mengambil dan memisahkan satu-satu jiwa dari badannya, jiwa orang yang sampai ajalnya semasa matinya, dan jiwa orang yg tidak mati (dalam masa tidurnya), kemudian Ia menahan jiwa orang yang Ia tetapkan matinya dan melepaskn balik jiwa yg lain (ke badannya) sehingga sampai ajalnya yang ditentukan. Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi tanda-tanda yang membuktikn kekuasaan Allah bagi kaum yang berfikir (untuk memahaminya)"

Jawapan 3 : Jika roh itu boleh kembali dan tinggal bersama keluarganya selama masa tertentu, tentu yang paling layak mendapatkan keadaan ini adalah roh para nabi, para sahabat, atau para syuhada yang meninggal di medan jihad. Allah tempatkan roh mereka di syurga, dan terpisah sepenuhnya dengan alam dunia.

Syaikh Abdurrahman bin Nashir Al-Barrak pernah ditanya, benarkan roh orang yang meninggal akan kembali ke keluarganya dan dapat melihat semua keadaan keluarganya selama 40 hari?
Jawapan beliau :

Seseorang setelah meninggal, dia menghilang dari kehidupan dunia ini, dan berpindah ke alam barzakh. Dan rohnya tidak kembali ke keluarganya, dan tidak mengetahui semua keadaan keluarganya. Khabar yang menyebutkan bahawa roh kembali ke keluarga selama 40 hari adalah khurafat, yang sama sekali tidak memiliki dalil. Demikian pula si mati, dia tidak mengetahui keadaan keluarganya, kerana dia tidak ada di tengah-tengah mereka. Mereka sibuk dalam kenikmatan atau azab. (Fatwa Islam, 13183)

Jawapan 4: Ada beberapa catatan yang menunjukkan bahawa keyakinan ini adalah keyakinan yang menyimpang dan bertentangan dengan Al-Quran dan sunnah :

Allah mengingkari permintaan orang mati untuk dikembalikan ke dunia
Kesudahan golongan yang kufur ingkar itu apabila sampai ajal maut kepada salah seorang di antara mereka,berkatalah ia:”Wahai Tuhanku,kembalikanlah daku(hidup semula di dunia) supaya aku mengerjakan amal-amal yang soleh dalam perkara-perkara yang telah aku tnggalkan”. sekali-kali tidak. Sesungguhnya itu hanyalah perkataan-perkataan yang dia ucapkan saja. dan di hadapan mereka ada dinding (alam barzakh) sampai hari mereka dibangkitkan. (QS. Al-Mukminun ayat 99 – 100)

Kesimpulannya, alam berkenaan roh ini hanya amat sedikit yg kita ketahui. Sesungguhnya yang Maha Mengetahui adalah Allah SWT jua. Sesuai dgn firman-Nya yg bermaksud “ Dan mereka bertanya kepadamu tentang roh. Katakan :Roh itu dari perkara urusan Tuhanku;dan kamu tidak diberikan ilmu pengetahuan melainkan sedikit sahaja” (Surah Al-Isra ayat 85).
Loading...

0 Response to "Benarkah Roh Orang yang Tersayang akan Pulang ke Rumah Menjenguk Keluarganya pada Bulan Ramadhan? Ini Jawapannya."

Post a Comment

facebook KLIK PANGKAH 2 KALI UNTUK TUTUP Button Close